Ben je net begonnen als uitzendkracht of overweeg jij je in te schrijven? Dan wil je vast weten hoe het zit met de uitbetaling van loon door het uitzendbureau. Wordt dit per week uitbetaald of per maand? Wat moet je doen als het salaris niet op tijd betaald wordt? En zijn er nog andere zaken waarmee je rekening moet houden? Je leest het allemaal op deze pagina.
Hoe werkt de uitbetaling door een uitzendbureau?
Om te beginnen: wanneer word je eigenlijk uitbetaald? Daarover staan geen regels in de cao van de ABU en de NBBU, wat betekent dat jouw uitzendbureau dit zelf kan bepalen en vastleggen in jouw arbeidsovereenkomst. Het is dus belangrijk dat je deze goed doorleest zodat je weet wanneer de uitbetaling door jouw uitzendbureau plaatsvindt. Meestal is het zo dat het salaris door een uitzendbureau wekelijks uitbetaald wordt in plaats van per maand. Ben je benieuwd of je krijgt doorbetaald als je ziek bent? Bekijk dan onze FAQ over loondoorbetaling bij ziekte.
Reserveringen uitbetalen uitzendbureau
Hoe zit het dan met vakantietoeslag en andere verlofdagen? Toeslagen voor verlof en vakantie worden reserveringen genoemd. Dus wanneer kun je deze reserveringen laten uitbetalen door het uitzendbureau? In principe gebeurt dit automatisch in de maand mei of in de eerste week van juni. Maar het is soms ook mogelijk dat je dit eerder kunt laten uitbetalen. Wil je weten hoe dit precies zit? Lees het op onze pagina over vakantietoeslag.
Salaris te laat uitbetaald
Het uitzendbureau is verplicht om jouw loon op tijd te betalen. Maar het kan voorkomen dat het salaris te laat uitbetaald wordt of dat er sprake is van achterstallig loon. Wat moet je nou doen in zo’n situatie en waar heb je recht op? Allereerst moet je de precieze betalingstermijn weten.
Stel, jouw loon wordt per week uitbetaald, maar dit salaris wordt niet op tijd betaald. In dat geval heb je recht op verhoging. Over de eerste drie werkdagen na afloop van de betalingstermijn wordt geen verhoging gerekend. Voor de vierde tot en met de achtste werkdag is de verhoging 5% per dag en voor elke werkdag daarna 1%. De maximale verhoging is de helft van het achterstallige loon. Je moet overigens wel naar de rechter stappen als de uitbetaling door jouw uitzendbureau te laat is en je aanspraak wilt maken op de verhoging.
Let op: het is mogelijk dat er in jouw arbeidsovereenkomst iets staat over de verlenging van de betalingstermijn. Als dit zo is, dan heeft het uitzendbureau recht om de betaling van jouw salaris uit te stellen tot de gegeven verlengde termijn. Kijk dus altijd goed in jouw contract hoe het precies zit met de termijn van de uitbetaling door jouw uitzendbureau.
Voorbeeld
Teun is timmerman en hij werkt bij een houtzagerij. In zijn arbeidsovereenkomst met het uitzendbureau staat dat hij per week betaald krijgt.
-
- Hij verdient € 100,- per dag. Er is niets vermeld over de verlenging van de betalingstermijn, die 1 week bedraagt.
- Teun heeft gewerkt in de week van 1 juli tot 7 juli, waarbij 7 juli een maandag is.
- Op 29 juli betaalt het uitzendbureau Teun zijn loon. Het tijdvak waarover loon wordt berekend is 1 week (1 juli tot 7 juli). De betalingstermijn is ook 1 week (8 juli tot 14 juli).
- Over de dagen 15, 16 en 17 juli wordt nog geen verhoging berekend.
- Voor de werkdagen 18, 19, 22, 23 en 24 juli is de verhoging 5% per dag, ofwel € 5,- per dag. Voor de werkdagen 25, 26 en 29 juli is de verhoging 1% per dag, ofwel € 1,- per dag.
- In totaal heeft Teun recht op € 100,- loon en € 28,- verhoging.
Na het lezen van deze pagina weet je een stuk meer over de uitbetaling van het loon door een uitzendbureau. Ben je helemaal klaar voor een nieuwe uitdaging? Bekijk dan meteen de vacatures van Uitzendbureau.nl.